BETADISINI X Landelijk Moluks Monument✨

Herdenkingscomité, Oprichting comité 'Van Ver Gekomen', jaarlijkse herdenking, Landelijk Moluks Monument, Museum Maluku

Dit jaar is het 70 jaar geleden dat er circa 12.500 Molukkers, waaronder voornamelijk ex-KNIL-militairen, marinemannen en hun gezinnen, naar Nederland kwamen met 12 scheepstransporten. Op de plek van aankomst van het eerste transportschip aan de Lloydkade in Rotterdam, is tot op heden nergens terug te vinden dat er een historische gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Het landelijk monument zal een eerbetoon zijn voor deze 1ste generatie Molukkers en hun gezinnen en als erkenning voor het gedeelde verleden. Daarnaast kan door middel van een monument het verhaal van de aankomst van Molukkers in 1951 worden doorgegeven aan de huidige en de komende generaties.

Samen op weg naar een landelijk monument
Het Moluks Historisch Museum en stichting Landelijk Moluks Monument werken samen om een monument op de Lloydkade in Rotterdam te plaatsten en verkennen kansen om monumenten door het hele land te plaatsen. In mei verzochten ze 100 burgemeesters om een financiële bijdrage te leveren aan een landelijk Moluks monument aan de Lloydkade in Rotterdam. Het verzoek van LMM en MHM is een reactie op de Burgemeesters Molukkenbrief van 8 april 2021 waarin het nieuwe kabinet wordt gevraagd om de kille ontvangst en onwaardige opvang in Nederland van 70 jaar geleden te erkennen.

Van Ver Gekomen | Wat laat jij achter? #betadisini
Vind je ook dat er een landelijk moluks monument moet komen?
Doneer hier via https://www.landelijkmoluksmonument.nl/donatie

#Betadisini
Vuurvliegjes schijnen hun licht als teken van aanwezigheid. Ze maken vormen en patronen om de aandacht vast te houden.⁣ Het Moluks Historisch Museum en stichting Landelijk Moluks Monument werken samen om een monument op de Lloydkade in Rotterdam te plaatsten en verkennen kansen om monumenten door het hele land te plaatsen. Sinds 21 Maart 2021 gebruiken ze samen het symbool van de vuurvlieg en #betadisini om meer aandacht te geven aan de Molukse aanwezigheid in Nederland. ⁣

Productie door Fisuals